CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

10/25/2008

REFLEKSI METAKOGNITIF JURNAL

Pada awalnya saya cuba memahami arahan yang diberikan iaitu:

Anda juga dikehendaki untuk mendapatkan tiga (2) artikel jurnal (satu berbentuk kajian dan satu berbentuk artikel konseptual) dalam format pdf yang diperoleh dari pangkalan data penyelidikan yang dilanggan oleh UKM yang berkaitan dengan dalam Teknologi Maklumat / ICT / komputer dan kemahiran berfikir dalam pendidikan dan jia boleh dalam pengkhususan anda (Pendidikan Islam, Pendidikan Khas) . Buat penilaian serta ringkasan kenapa artikel jurnal itu sesuai untuk dijadikan sumber rujukan berpandukan standard pemikiran yang anda pelajari dalam http://www.3metaku.com . Dalam blog anda, Tajuk artikel jurnal, nama jurnal, volume jurnal berserta dengan penilaian & ringkasan. Upload jurnal yang dipilih dalam yahoogroup ini (dalam folder masing-masing individu - dengan membuat folder Jurnal pada Files.)’

Kemudian saya mengeluarkan satu persatu isi-isi penting dalam sehelai kertas dan melakar bentuk peta minda bagi memudahkan saya memulakan langkah pencarian maklumat. Setelah memahami dengan jelas saya mencari kata kunci yang sesuai bagi memudahkan pencarian di rangkaian internet. Kemudian saya melayari laman web UKM dan menjelajah ke pautan perpustakaan Tun Sri Lanang. Seterusnya saya mula mencari di setiap pangkalan data jurnal. Pelbagai artikel jurnal muncul di paparan skrin sama ada jurnal berbentuk konseptual atau kajian. Setelah itu, saya menganalisis dan membuat penilaian pada setiap jurnal agar pemilihan memenuhi kehendak soalan. setelah berpuas hati, akhirnya saya memuat turun jurnal tersebut bersama-sama dengan tajuk artikel jurnal, nama jurnal, volume jurnal agar memenuhi kehendak soalan.